Bakan Bayraktar, Londra'da enerji dönüşümünün yol haritasını anlattı

1 saat önce 34
Bakan Bayraktar, Londra'da enerji dönüşümünün yol haritasını anlattı

Kaynak: DHA

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında Cumhurbaşkanlığı Yatırım ve Finans Ofisi, Bloomberg ve Energy Shift Capital'in ortak ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Enerji Dönüşümü Yatırım Forumu'na katıldı. Uluslararası yatırımcılara Türkiye'nin planlarını anlatan Bakan Bayraktar'ın sunum gerçekleştirdiği programa, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı ve COP31 Başkanı Murat Kurum da iştirak etti.

'HEDEF NET SIFIR EMİSYON'

En önemli önceliklerinin arz güvenliği olduğunu ifade eden Bakan Bayraktar, enerjide bağımsız hale gelmek istediklerini belirtti. Bakan Bayraktar, ayrıca Türkiye'nin 2053 yılında 'Net Sıfır Emisyon' hedefine ulaşmayı amaçladığını kaydetti.

'RÜZGAR VE GÜNEŞTE BÜYÜK POTANSİYEL'

 Elektrifikasyonun enerji stratejisinin kalbinde olduğunun altını çizen Bakan Bayraktar, Türkiye'nin yenilenebilir enerji kurulu gücünün 126 gigavata yaklaştığını vurguladı. Yenilenebilir enerji kurulu gücünün toplam kurulu güç içerisindeki payının yüzde 62'ye ulaştığını belirten Bayraktar, bu oranın 2035'te yüzde 70'e çıkacağını söyledi. Türkiye'nin güneş ve rüzgar potansiyelinin çok büyük olduğuna dikkat çeken Bayraktar, 2035'e kadar 120 gigavatlık güneş ve rüzgar kapasitesi kurmayı hedeflediklerini belirtti. 2035'e kadar 5 gigavat 'offshore' (deniz üstü) rüzgar yatırımını devreye alacaklarına değinen Bayraktar, bu yıl söz konusu tesislerin ihalesinin yapılmasını öngördüklerini kaydetti.

 'NÜKLEERDE 20 GİGAVAT HEDEFİ'

Karbon nötr bir yapıya ulaşılması için dünyanın nükleer enerjiye ihtiyacının olduğunu belirten Bakan Bayraktar, “Şu anda Akkuyu bölgesinde Rosatom ile toplam 4,8 gigavat kapasiteli 4 reaktör inşa ediliyor. Bir diğer proje Sinop'ta olacak. Bir tane de Trakya bölgesinde olacak ve bunlar sayesinde 12 büyük konvansiyonel nükleer reaktörümüz olacak. Aynı zamanda, birçok şirketle SMR'lar yani küçük modüler reaktörler konusunda çok yakın bir şekilde çalışıyoruz. SMR'ların geleceği son derece parlak” dedi.

 Bakan Bayraktar, Türkiye'nin nükleer enerji alanında 2050 yılında en az 20 gigavat kurulu güce ulaşmayı ve enerji ihtiyacının yüzde 15'ini nükleerden karşılamayı hedeflediğini belirtti.

'ŞEBEKEYE 80 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM'

Bakan Bayraktar, bu süreçte daha dirençli ve güvenilir bir iletim ve dağıtım şebekesine ihtiyaç olduğuna da dikkat çekerek altyapıya 80 milyar dolarlık yatırım gerektiğini anlattı.

'2028'DE 17 MİLYON HANE YERLİ GAZ KULLANACAK'

Doğal gazın enerji dönüşümünde önemli bir rol oynamaya devam edeceğini kaydeden Bakan Bayraktar, Karadeniz'deki Sakarya Gaz Sahası'nda şu anda günlük 9,5 milyon metreküp doğal gaz üretildiğini, 4 milyon hanenin de yerli gaz kullandığını vurguladı. Bayraktar, “Bu üretim, bu yılın sonunda iki katına, 2028'de 4 katına çıkacak. Yani 2028'de 17 milyon hane kendi gazımızı kullanacak” ifadelerini kullandı.

'KRİTİK MİNERALLERDE TAM BİR DEĞER ZİNCİRİ HEDEFLİYORUZ'

Kritik minerallerin de enerji dönüşümünün bir parçası olduğunu vurgulayan Bakan Bayraktar, “O elementler olmadan karbonsuzlaştırma hedefine ulaşmak neredeyse imkansız. Bu nedenle biz özellikle maden sektörüne, kritik minerallere çok ciddi yatırımlar yapıyoruz” dedi.

Eskişehir Beylikova'da çok önemli bir nadir mineral rezervi tespit ettiklerini anlatan Bayraktar, “Bu, dünyadaki en büyük rezervlerden bir tanesi ve şu aşamada biz bu alanları, bu kaynakları geliştirmeye çalışıyoruz. Tam bir değer zinciri oluşturmayı hedefliyoruz” diye konuştu.

Bütün bu projelerin somut adımlar olduğunu anlatan Bakan Bayraktar, 200 milyar dolarlık yatırım hedefini yineleyerek, “Mevcutlar ve yakında duyacağınız yeni projeler çerçevesinde 200 milyar dolar hedefimiz var. Bu projeler için 2035'e kadar bu miktar gerekiyor” ifadelerini kullandı.

'BAĞLANTILILIK VURGUSU'

Hürmüz Boğazı'nda yaşanan krize de değinen Bakan Bayraktar, Türkiye'nin bazı çözümler sunduğunu anlattı. Bayraktar, “Türkiye olarak şuna inanıyoruz: Bağlantılılık; gaz ve petrol altyapısı ve güç projeleri ne kadar artarsa, şu anda karşı karşıya kaldığımız zorlukları o kadar iyi aşabiliriz” dedi.

Ülkelerin kendilerini gelecekteki zorluklara karşı hazırlaması gerektiğine vurgu yapan Bayraktar, “Yine bu nedenle Türkiye, daha fazla karşılıklı bağlantı, daha fazla çeşitlilik sunuyor. Enerji tedarikimizin daha da çeşitlenmesi gerekiyor, iletim sistemlerinin de aynı şekilde” diye konuştu.

Irak-Türkiye Petrol Boru Hattı'nı Basra'ya kadar uzatmak istediklerini ifade eden Bakan Bayraktar, sözlerini şöyle tamamladı:

“Çünkü halihazırda 1,5 milyon varil kapasite burada yatıyor. Çok fazla yatırım yapmadan, küçük yatırımlarla 1-2 yıl içerisinde çok yetkin Türk inşaat şirketleri devreye girip bunu inşa edebilir ve 1,5 milyon varil kapasiteyi sağlayıp Ceyhan'a, Ceyhan'dan da Akdeniz piyasalarına bunu ulaştırabiliriz.”

Habere git